вівторок, 17 березня 2015 р.



Бережи  честь  змолоду

Мета: сприяти самоаналізу й самовихованню учнів через роздуми про найвищі моральні принципи, розвивати й поглиблювати їхні почуття честі та гідності, важливих для громадянської зрілості людини.
Хід роботи
І. Організаційна частина
ІІ. Основна частина
Учитель
Дорогі учні! Усі ми живемо в людській спільноті, і кожному хочеться відчувати себе її повноправним членом, якого поважають, люблять, з яким рахуються, якого цінують. Якщо людина цього не відчуває, вона вважає себе скривдженою, ображеною. Проаналізуйте свої взаємини з батьками, вчителями, однолітками. Коли у вас із ними виникав конфлікт? Тоді, коли вам здавалося, що з вами поводяться нечесно. Саме з цього найчастіше починаються сварки та бійки не лише між дітьми та підлітками, а й між дорослими. Чи не так?
Так чи інакше ми часто оперуємо поняттям «честь», «чесність», рідше - словом «чесноти».
Поговоримо про зміст, значення та взаємозв’язок цих високих слів. Для початку пропоную вам пояснити значення слова «честь» у таких контекстах(запис на дошці):
1) Маю честь від імені громади вітати шановних гостей.
2) хотіла мене мати за шостого дати.
А той шестий не має чести –
Та не дай мене, мати,
Та не дай мене взяти.
3) Такі чесноти, як честь і гідність особливо плекалися в народній моралі.
4) Суддя: - Чи відома вам відповідальність за неправдиві свідченя?
Свідок: - Так, ваша честь.
5) Честь і слава юнакам та дівчатам, які в листопаді 2004-го на майдані відстоювали своє право на вибір.
6) Та кого ви слухаєте? У нього ж ні честі, ні совісті!
Учні читають з дошки вирази, висловлюють своє розуміння слова «честь» у поданих прикладах.
Учитель
Із ваших висловлювань бачимо, що вам зрозуміло багатство змісту цього слова. Справді, слово «честь» має кілька значень, досить близьких за своєю сутністю. Звернемося до словника української мови.(учень читає виписку з СУМ (т. ХІ, ст. 31).)
Честь –
1. Сукупність вищих моральних принципів, якими людина керується у своїй громадській та особистій поведінці.
2. Повага, пошана, визнання.
3. Те, що дає право на шану, повагу, визнання.
4. Той, хто(те, що) є характеристикою величі, гордості будь-якого місця, середовища.
5. Дівоча невинність, незайманість, цнотливість.
Учитель
Звернемося до першого і, на мій погляд, головного значення – сукупність вищих моральних принципів.
Які, по-вашому, принципи входять у цю «сукупність»? Ось тут звернемось до поняття «чесноти».
Це і чесність, і гідність, і правдивість, і щирість, і чиста совість, і вірність… Сукупність цих чеснот – джерело того, що вказує друге значення. Бо, подумайте, чи може мати повагу, пошану, визнання, добру славу, добре ім'я людина, якій невластива чесність? Яка фальшива й лицемірна? Яка немає власної гідності?
Дамо коротку характеристику двом учням (уявним). Уважно послухайте і скажіть, котрого з них ви готові визнати своїм лідером? Хто з них заслуговує більшої поваги?
Перший – над усе прагне і домагається високого балу за знання, не гребує списуванням, шпаргалками і т.п., хизується високими оцінками, іноді випрошує їх у вчителів або й вимагає через впливових батьків,вважає себе кращим за інших.
Другий – вчиться посередньо, але кожна його оцінка зароблена; списувати або слухати підказки вважає негідним. Скромний, хоча уміє постояти за себе, зневажає зверхність, приниження.
Відповідаючи, обґрунтуйте свій вибір.(Відповіді учнів.)
Учитель
Дайте відповіді на питання.
1) Що, на вашу думку, є джерелом людської честі?
2) Що, на вашу думку, головніше: високі показники чи те, яким чином людина їх досягає?
3) Чи хочете ви заслужити похвали, визнання?
4) Чи ставили ви перед собою питання про власне добре ім'я серед людей?
5) Чи думали. Як заслужити його?
(Учні відповідають на питання вчителя.)
Учитель
Шукаючи відповіді на питання «як нам жити?», ми часто звертаємось до великих людей: письменників, філософів, митців, учених.
У працях видатного педагога В.Сухомлинського знаходимо «азбуку моральної культури», сформульованої в таких вимогах:
1) Ти живеш серед людей. Кожен твій вчинок, кожне бажання відбивається на людях, які тебе оточують. Є чітка межа між тим, що тобі хочеться, і тим, що можна. Перевіряй свої вчинки запитаннями до самого себе: чи не чиниш ти зла, незручності чесним людям? Роби все так, щоб хорошим людям було добре, а злим – нестерпно.
2) Ти користуєшся благами, створеними іншими людьми. Плати їм за це добром.
3) Всі блага і радощі життя створюються працею. Без праці немислиме чесне життя. Народ учить: Хто не працює, той не їсть, - назавжди запам’ятай цю заповідь, умій бути гнівним, нетерпимим, непримиримим до неробства, лінощів, недбайливості, пустого базікання.
Ледар, дармоїд – ворог суспільства, твій особистий противник. Навчання – твоя перша праця. Ідучи до школи, ти йдеш на роботу. Працьовитість твоя честь і доблесть. Своєю працьовитістю ти примножуєш честь сім`ї, роду і створюєш собі ім'я. справжня людина створюється тільки працею.
4) Будь добрим і чуйним до людей. Допомагай слабшим і беззахисним. Допомагай товаришеві у біді. Поважай і шануй матір і батька – вони дали тобі життя, виховують тебе, хочуть, щоб ти став чесним громадянином, людиною з добрим і непримиренним до зла серцем. Твоя любов до батьків – це твоя праця в ім’я того, щоб вони були раді за твою громадянську красу, честь, гідність. У доброті та великодушності щодо чесних, добрих, безпорадних, беззахисних – не слабкість, а сила. Безсердечність породжує байдужість, байдужість породжує себелюбство, а себелюбство – джерело жорстокості.
5) Не будь байдужим до зла. Борись зі злом, обманом, несправедливістю. Будь непримиренним до того, хто прагне жити за рахунок інших людей, обкрадає суспільство. Найбільше зло – зрада високих ідеалів.(Твори в п’яти томах, т. 1, ст. 120-121.)
Якщо ви були уважними, то мали б запам'ятати : ”себелюбство – джерело жорстокості”. Але в цій же самій книзі В.Сухомлинського знаходимо вираз ”здорове самолюбство”. І далі "Самоповага – мати самовиховання”. Чи немає тут суперечності?
Спробуймо з’ясувати. Є самозакоханість егоїста, черствого і байдужого до чужої біди. Є і повага до себе як відчуття гідності людини. Люблячи себе, людина пране до кращого, хоче позбутись поганих рис, досягти досконалості. Ми, як правило, в негативному значенні розуміємо честолюбство. Але скажіть, що поганого в тому, що людина бажає удостоїтись честі, визнання, поваги від людей? Річ у тім, як іти до справи. Для одних – це самоціль, і до неї вони йдуть, не гребуючи ніякими засобами, переступаючи через людські долі, ранячи або й убиваючи інших. Такий нечесний шлях. Ним можна досягнути багатства, влади, але честі – ніколи. Кажуть, що переможців не судять. Це неправда. Того, хто переміг неправдою, можуть величати на словах, вихваляти – зі страху чи з корисливих цілей. Але він не матиме ні визнання, ні поваги чесних людей. Хочеш доброї слави – роби добро, не думаючи про винагороду, і тоді самі прийдуть до тебе і добре ім’я, і повага, і честь.
Один мудрий чоловік сказав: ”Гроші втратити – мало втратити, здоров’я втратити – багато втратити, честь втратити – втратити все”. Повірте, із усіх людських втрат найважче повернути собі добре ім'я. Недарма народна мудрість застерігає: "Бережи честь замолоду”.
Саме замолоду людина заробляє собі честь, творить добре ім'я. Його нелегко створити, але дуже легко втратити.
Пізнаючи довколишній світ, навчаючись розпізнавати добро і зло, пізнавайте і самих себе, частіше задавайте собі питання: Який я? Аналізуйте свої думки, бажання, вчинки: чи варті вони самоповаги? Чи подобаєтесь ви собі такими, якими ви є? Чи прагнете стати кращими? А якщо прагнете, то як цього досягти? Такі думки, такі питання і пошук відповіді на них – це робота душі, без якої нема самовиховання, самовдосконалення.
ІІІ. Підбиття підсумків
Це не остання наша розмова про найвищі моральні цінності. На останок хочу вам сказати: цінуючи власну честь і гідність, шануйте ці почуття і в інших, будьте непримиренними до приниження людини людиною. Відомий французький письменник Жорж Сімеон писав: «Найстрашніший злочин перед людиною – це переконати людину в її нікчемності порівняно з іншими людьми. Віднявши у людини почуття власної гідності, самоповаги, можна довести її до відчаю, до крайності, штовхнути її на самогубство і навіть на злочин».



середа, 11 березня 2015 р.

The Testament

Могила поета Тараса Шевченка в місті КанівDig my grave and raise my barrow
By the Dnieper-side
In Ukraina, my own land,
A fair land and wide.
I will lie and watch the cornfields,
Listen through the years
To the river voices roaring,
Roaring in my ears.
When I hear the call
Of the racing flood,
Loud with hated blood,
I will leave them all,
Fields and hills; and force my way
Right up to the Throne
Where God sits alone;
Clasp His feet and pray…
But till that day
What is God to me?
Bury me, be done with me,
Rise and break your chain,
Water your new liberty
With blood for rain.
Then, in the mighty family
Of all men that are free,
May be sometimes, very softly
You will speak of me?

                 Taras Shevchenko
                Translated by E. L. Voynich
                 London, 1911

понеділок, 9 березня 2015 р.

Тема: «Тарас Шевченко – світова наша слава»


Мета: показати світову велич Кобзаря, його значимість для всіх людей на планеті, розкрити неосяжність його таланту, визначити роль великого сина українського народу в літературній спадщині, культурі українського народу, виховувати почуття національної гідності, гордості за великого патріота України, прививати любов та шану до слова українського Пророка.
Обладнання: портрет Шевченка, книга «Козар», стіннівка з хронікою життя поета, логотип до 200-річчя з дня народження Т.Г.Шевченка, відео-презентації, ілюстрація пам’ятника, квіточки, епіграф.
Хід уроку
    І мене в сім'ї великій.
В сім'ї вольній, новій.
Не забудьте...
Т. Шевченко

І. Організація учнів до уроку.
ІІ. Вступне слово вчителя.
Україна,
Рідний край,
Поле, річка, синій гай.
Любо стежкою іти – 
Тут живемо я і ти!

На світі є багато чудових країн за дальніми морями, за синіми океанами. Але для кожного з нас немає ріднішої над Батьківщину.
Україна – твій рідний край, твоя земля, де ти народився і зростаєш, де лунає мелодійна народна пісня.
Пропоную вам послухати одну чарівну українську пісню.
(Лунає пісня «Зоре моя вечірняя»)
Діти, як ви думаєте, хто є автором слів цієї української пісні? (Т.Шевченко)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні день, мов свято, зустріч щира
Із тим, хто знаменитий на весь світ.
Шевченко - геній, в це ми свято вірим.
Йому немало - двісті літ.
Сьогоднішній перший урок ми присвячуємо видатному українському поету та художнику Тарасу Григоровичу Шевченку, вклонімося світлій пам'яті поета.
Щовесни, коли тануть сніги,
І на рясті просяє веселка.
Повні сил і живої снаги.
Ми вшановуємо пам'ять Шевченка.
І дійсно, діти, навесні 9 березня 2014 року виповниться 200 років з дня народження великого Кобзаря.
Тож давайте зараз перегорнемо деякі сторінки життя великого Кобзаря, прислухаємося до шевченківської думки та слова.
 ІV. Основна частина
Усний журнал «Тарас Шевченко – світова наша слава»
І сторінка «Зустріч з поетом»
Колись,  діти,  давним-давно, на такій же  землі  і не за безкраїми  морями,  не за дрімучими лісами,  не за  високими  кам’яними горами, був веселий,  багатий,  мальовничий,  але зачаклований злими людьми, зневолений двома неволями, край. Одна  неволя – панська,  друга  - царська. І називали  той край – Україна.
І ось у такому краю  в Україні,  в  с. Маринцях   Київської губернії,  в хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної  темної ночі  блиснув на все село  один вогник – це народилася дитина. Для пана – нова кріпацька душа,  а для України -  великий поет, буремний Тарас і  незламний Кобзар.
(Перегляд відео-презентації «Дітям про Шевченка»)
Тяжке дитинство випало малому,
Гірке й солоне від пролитих сліз.
Не називав він раєм свого дому,
Любов до України в серці ніс.
ІІ сторінка «Літературна спадщина «Кобзаря» »
Дитячі роки поета були тяжкими, сирітськими,  безрадісними. І лише мальовничі краєвиди  природи рідного  краю  розвіювали смуток,  і давали наснагу для написання віршів про свою Батьківщину та про природу неньки-України.
Уся його творчість зібрана у збірку «Козар».
Діти, у кого вдома є «Кобзар» або інші книжечки з його віршами?
Я впевнена, що не один вірш із цієї збірки знайшов дорогу до вашого серця. (Вчитель показує «Кобзар»)
Уся його поетична творчість захоплює і вічно кличе до себе людей усіх поколінь.
Гра «Диктор»
Учні декламують уривки та вірші Т.Г.Шевченка
Не називаю її  раєм, тії хатиночки  у гаї
Над чистим ставом край села
Мене там мати повила
І, повиваючи,  співала
Свою нудьгу переливала
В свою дитину… В тім  гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло … Там неволя…

Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.

Зоря  моя вечерняя,
Зійди над горою
Поговорим  тихесенько
В неволі з тобою …

Зацвіла в долині  червона калина,
Ніби  засміялась дівчина – дитина,
Любо,  любо  стало,   пташечка зраділа
І защебетала.

ІІІ сторінка «Пісенність поезій Тараса Шевченка»
Шевченків край -  співучий куточок України. Тарас  ще змалку  любив слухати народні  пісні,   сам любив співати, тому  багато його  віршів було покладено на музику.  Ці пісні допомагають  ще глибше відчути чарівність рідного краю.
Послухайте пісню «Зацвіла в долині червона калина».

ІV сторінка «Шевченко - художник»
Т.Г. Шевченко був не тільки великим поетом,  а й  талановитим художником. Його роботи різноманітні за жанрами: автопортрети, портрети, пейзажі.
Зараз я пропоную вам завітати до його художньої галереї, де ми побачимо його картини
(Перегляд відео-презентації «Малярство Кобзаря»)
Ось і перегорнули ми останню сторінку нашого журналу «Тарас Шевченко – світова наша слава», з яких ми дізналися, що Тарас Григорович Шевченко
Переборов усі випробування долі.
Поетом став, художником від бога,
Оспівував природу, працю, волю.
Та рано обірвалася життя дорога.
V. Підсумок уроку
У вірші «Заповіт»  поет  просить  поховати його після  смерті на рідній землі.
Як умру,  то поховайте
Мене на могилі,
Серед степу широкого,
На Вкраїні милій…
Народ виконав заповіт Шевченка. Поховали його в Каневі  на Чернечій горі,  що тепер зветься Тарасовою,  над Дніпром-Славутечем.
Не заростають стежки до могили великого Кобзаря, все життя і творчість якого є зразком того, як справжній митець повинен своїм талантом служити народу.
І щоденно пливе  людський  потік, щоб вшанувати пам'ять  Кобзаря,  вклонитися його  могилі,  покласти квіти.
Ми теж сьогодні складемо букет, який стане символ нашої пам'яті, нашої любові й шани, нашої безмірної вдячності.

Спи спокійно, Тарасе!
Нащадки твої
Словом шани
Тебе пом'янули.
І народи Вкраїни
Заповітів твоїх не забули.
УЧЕНЬ. Уклін тобі, Тарасе,
Великий наш пророче,
Для тебе вірно б’ється,
Те серденько дитяче.
За тебе вічно б’ється
За твої заповіти,
Чого батьки не зможуть,
Те зробим ми, їх діти.
Юні друзі! Дорожіть Шевченком. Хочеться вірити, що, вступаючи в нове тисячоліття, на вашому шляху завжди будуть Тарасова пристрасть, Тарасова мужність, Тарасове невмируще слово!
8 March






                                                         The world is a better place                                                         because of the presence of women, mothers,                                                          sisters, daughters, friends or wives…                                                          no matter what their role is.                                                        They add meaning to our existence…                                                        They bring love to our life.                                                         Happy women’s day!



середа, 11 лютого 2015 р.

Свято не за горами, або як учні 1 класу готуються до Дня закоханих

                       Учні готували Валентинки для своїх рідних власними руками
                                                    Ярослав  гордиться своєю роботою
                            Яна підготувала привітання для всіх рідних -мами, тата, бабусі
                    Каріна зробила надпис на англійській мові" З любов'ю " для мами
                         Владу така робота довподоби - про це свідчить його посмішка

понеділок, 9 лютого 2015 р.

План роботи тижня англійської мови   09.02. – 13.02. 2015р.

  • 1.    Понеділок –   оголошення плану  тижня.  Розучування пісень з                                учнями 2-3 класів
  • 2.    Вівторок   -    казка у виконанні учнів 5-6 класу « Попелюшка»
  • 3.    Середа    -      складання , розгадування ребусів, кросвордів.
                                    Виготовлення валентинок   своїми руками
  • 4.    Четвер      -    міні- концерт у початкових класах « We like                                        English!!»,
                                  заочна подорож до Великої  Британії  « A visit to                                        Great Britain»
  • 5.    Пятниця    -  свято до Дня закоханих    « St.Valentines  Day»
                             Конкурс  валентинок. Підведення підсумків тижня.

WELCOME TO THE ENGLISH WEEK!!!!!